cooking and talking

8 Paźdź

Nie wiem skąd to się wzięło, ale zdecydowanie moda na bycie humanistą pleniła się w połowie lat 90. w najlepsze, a ja jako jedenastolatka, choć nie jestem w stanie przywołać okoliczności, nasiąknęłam nią. Oznaczało to dla mnie identyfikację nie ze zbiorkiem I Ty zo5taniesz Pitagorasem, ale np. z Piosenką o końcu świata Miłosza (pamiętam, że jego interpretacja była jednym z zadań na drugim etapie olimpiady polonistycznej, kiedy byłam w szóstej klasie). Oczywiście, nic z tego wiersza nie rozumiałam, ale byłam w stanie sklecić na jego temat parę okrągłych zdań, choć zamiłowanie do nich opuściło mnie na początku liceum.

O ile w latach 90. bycie humanistą nie kolidowało z kulinarnymi aspiracjami, a ja z wielkim zaangażowaniem piekłam kolejne ciasta z torebki Dr Oetkera i Delecty, kruche ciastka z dżemem i serniki, o tyle wraz z nastaniem roku 2000 okazało się, że humanista-kobieta ciast nie piecze. Przedzierając się z trudem przez pierwsze strony Krytyki czystego rozumu, można było jednak popijać herbatę zaparzaną w czajniczku. Nigdy poza te pierwsze strony nie wykroczyłam, ale szybko zaczęłam rozróżniać herbatę assam od darjeeling, senche od bancha, pu-erh od rooibosa itd. Oczywiście, nie była to wielka filozofia, ale świat herbat mnie po prostu zafascynował. Szybko też zrozumiałam, że dodatkiem do rytuału herbacianego nie musi być wcale ambitna literatura – wystarczy co tygodniowa lektura „Polityki”. I tak przecież to herbata służyła do zalewania robaka toczącego umysł nastolatki : )

Mijały lata, poszłam na studia i nawet nie zorientowałam się, kiedy gotowanie stało się powszechnie modne. Coraz częściej jednak nawiedzała mnie wizja posiadanie własnego piekarnika, w którym właśnie rumienią się ciastka. Zapewne nie było to bez związku z „nastałą” modą, która puściła w ruch szereg obrazów, zgodnie z którymi bez gotowania i pieczenia nie ma zacisza domowego, a życie jest jakieś takie niepełne.

Chcąc je dopełnić i szukając – dla higieny psychicznej – zajęcia o namacalnych efektach, rzuciłam się w wir gotowania, a głównie pieczenia. Wyprawy do dużych sklepów po kolonialne produkty spożywcze były źródłem szczerego zadowolenia i pozwalały przewietrzyć zmęczoną głowę, a kupowanie w pobliskiej Biedronce mąki, drożdży i proszku do pieczenia napawało dumą („Będzie piekła ciasto”).

Zapał nowicjuszki minął, ale gotowanie weszło w krew, a dzielenie się wypiekami stało się elementem mojego skromnego życia społecznego i towarzyskiego. Ponieważ jednak dotychczas w miarę bujne życie intelektualne przeszło w stan spoczynku, a potrzeby w tym zakresie drastycznie nie zmalały, gotowanie samo w sobie przestało być już tak atrakcyjne, jak wtedy, gdy pełniło rolę przaśnego przerywnika. Stąd pomysł, żeby trochę je tu pokomentować.

Następnym razem: przepis na tajską czerwoną pastę curry

Odpowiedzi: 4 to “cooking and talking”

  1. Adam Październik 9, 2012 @ 10:01 am #

    Droga Blogowiczo, czekam zatem na ów tajski cud kulinarny :)

    • Blackie Październik 10, 2012 @ 9:35 am #

      Antropologia polskiego stołu w połączeniu z przepisami na smakowite dania zapowiada się interesująco. Czekam na więcej!

      • Dmoka Bermo Październik 11, 2012 @ 10:33 am #

        Powodzenia! Czekam na przepisy wypieków z jabłkami na weekend ze stosownym komentarzem:)))))

  2. cookingcure Październik 11, 2012 @ 11:12 am #

    Wpisowi o wypiekach z jabłkami towarzyszyć będzie szeroka dokumentacja fotograficzna : )

Skomentuj

cooking cure

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Kuchnia nad Atlantykiem (już od 10 lat)

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

kuchniabazylii.pl

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Parweniusz

O kulturze. I w ogóle.

BLOKI TO MY

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Powojenny Modernizm » Magazyn

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Relish it

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Teatr Krzesiwo

Teatr autorski Ryszarda Polaszka

radcaminister

Jak działa MSZ

SCANDYBARS

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

TUnitka TUkafka sklep z tkaninami

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

David Lebovitz

Paris based chef baking and writing cookbooks

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

La Cuisine de Bernard

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Przepisy, Potrawy, Diety, Gotowanie | Sprawdz Przepisy na Dania, Zupy, Sałatki, Kurczak, Ciasto na pierwszym społecznościowym portalu o przepisach i gotowaniu.

Ruth Landesa

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

stars inspirations

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

