Pączki !

7 Lu

Od kiedy w całości obejrzałam Miasteczko Twin Peaks, a było to dość niedawno, kawa i pączek z rana kojarzy mi się z czymś w rodzaju powszedniej rutyny i konieczności pomieszanej w nieznanych mi proporcjach z mistycyzmem, który z charyzmą uskuteczniał agent specjalny FBI Dale Cooper (Kyle MacLachlan). Kawa i dwa pączki towarzyszyły mi każdego poranka, kiedy pisałam pracę magisterską, teraz czasem też wracam do tego zwyczaju, choć studia już ukończone.
Wczoraj pierwszy raz smażyłam je w domu i wcale nie jest to aż tak trudne, jak się spodziewałam.

Składniki:

  • 20 g świeżych drożdży
  • 30 g cukru pudru
  • 230 ml mleka
  • 430 g mąki + 70 g do ewentualnego dosypania
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • 50 g masła
  • 1 jajko
  • 4 żółtka
  • 2-3 kostki smalcu lub planty

1. Drożdże rozkrusz i posyp łyżeczką cukru. Odstaw na parę minut, aż zaczną się rozpuszczać, możesz im pomóc intensywnie mieszając. Dolej trochę mleka, wymieszaj i odstaw na 15 minut.

2. Wymieszaj w osobnym naczyniu suche składniki i ekstrakt waniliowy. Dodaj jajko, żółtka i masło. Zagniataj, dolewając na zmianę drożdże i resztę mleka. Jeśli masa będzie zbyt rzadka, dodawaj stopniowo zapasową mąkę, jeśli zbyt gęsta – dolej mleka. Ciasto nie może być za bardzo klejące, oznacza to, że jest za rzadkie.

3. Odstaw na 1 h, powinno podwoić swoją objętość.

4. Z ciasta formuj kulki, rozpłaszczaj je w dłoni i zlepiaj brzegi do środka – dzięki temu będą miały ładny kształt. Odstaw na pół godziny, żeby jeszcze podrosły.

5. Na patelni na małym ogniu rozgrzewaj tłuszcz. Ja zużyłam dwie kostki smalcu, ale wszystko zależy od wielkości patelni. Musi być go tyle, żeby sięgał do połowy smażonego pączka. Kiedy tłuszcz się rozpuści, zwiększ trochę ogień i wrzucaj pączki. Smażyłam je dość długo, dobrze jest co jakiś czas je odwracać i sprawdzać patyczkiem, czy nie są w środku surowe. Nie osiadaj na laurach – przy smażeniu ostatniej partii pączków nabrałam takiej pewności siebie, że spaliłam je z jednej strony ; )

6. Usmażone pączki układaj na wyłożonym papierowym ręcznikiem talerzu. Gdy przestygną, napełniaj je gęstą konfiturą albo dżemem za pomocą szprycy. Ja wybrałam wiśnie w żelu (producent: Zentis). Zazwyczaj używa się ich raczej do dekorowanie deserów, świetnie pasują do bitej śmietany na gofrach, ale muszę przyznać, że fajnie się sprawdziły w pączkach – wiśnie są całe, co daje dobry efekt, lekko kwaskowate i nie za słodkie. Mam je stąd: http://www.zentis24.pl/owoce_w_zelu. Są też inne smaki, np. ananas, borówka, truskawka, porzeczka. Na razie próbowałam tylko wiśniowe i rzeczywiście są to wiśnie w żelu, a nie żel w wiśniach.

Przepis pochodzi z White Plate – bez porad Liski na pewno by mi nie wyszły za pierwszym razem : )

A teraz wisienka na torcie, czyli lukier:

Do miseczki wsyp cukier puder (tak z 10 łyżek) i dolewaj bardzo powoli sok wyciśnięty z połowy pomarańczy i łyżeczkę ekstraktu waniliowego Dobrze wymieszaj. Nie musisz zużyć całości, chodzi o to, żeby masa miała konsystencję gęstej pasty. Lukruj wystudzone pączki, gdyby lukier słabo się rozprowadzał, możesz pomóc sobie nożem.

Odpowiedzi: 2 to “Pączki !”

  1. fortunkuki Luty 8, 2013 @ 9:11 pm #

    Ej, ja też wczoraj smażyłam pierwszy raz pączki sama! Widziałam Twój wpis na fanpejdżu whiteplate z załączonym postem – spodobał się (inne zresztą też)! Dzielę się też swoim (choć ja robiłam z przepisu konkurencji, ciii) http://czajnizfortunkuki.blogspot.com/2013/02/nigdy-za-nimi-nie-przepadaam-jednak.html Pozdrawiam :)

    • cooking cure Luty 8, 2013 @ 10:04 pm #

      Ale te Twoje pączki mają mnóstwo nadzienia! : ) następnym razem wypróbuję Twój przepis, dziękuję !

Skomentuj

cooking cure

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Kuchnia nad Atlantykiem (już od 10 lat)

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

kuchniabazylii.pl

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Parweniusz

O kulturze. I w ogóle.

BLOKI TO MY

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Powojenny Modernizm » Magazyn

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Relish it

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Teatr Krzesiwo

Teatr autorski Ryszarda Polaszka

radcaminister

Jak działa MSZ

SCANDYBARS

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

TUnitka TUkafka sklep z tkaninami

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

David Lebovitz

Paris based chef baking and writing cookbooks

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

La Cuisine de Bernard

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

Przepisy, Potrawy, Diety, Gotowanie | Sprawdz Przepisy na Dania, Zupy, Sałatki, Kurczak, Ciasto na pierwszym społecznościowym portalu o przepisach i gotowaniu.

Ruth Landesa

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

stars inspirations

kocham jedzenie jak Grażyna Torbicka kino

